Karangan Tanaman Herba (BT 110-111)

 TAHUN 5 

KARANGAN 

Tanaman Herba (BT 110 dan 111)


Soalan : Tanaman  herba boleh dijual untuk dijadikan bahan perubatan. Gambar tentang suasana kamu dan keluarga menyediakan sebuah taman herba di belakang rumah. 

Salin karangan dan murnikan kesilapan perkataan yang dihitamkan

_______________________________________________________

        Pada cuti sekolah yang akan datang, saya dan  keluarga berkerjasama membuat taman herba mini di belakang rumah. Tujuan kami membuat taman herba ini ialah untuk menjual hasil tanaman tersebut.


    Akhir sekali, ayah dan abang membeli jaring hitam dan kerangka besi ke kedai. Mereka juga membeli pasu bunga, cangkul, anak pokok dan baja. Seterusnya, abang membantu ayah memasang kerangka besi. Kakak menolung ibu membina rak. Abang juga memasang jaring hitam.


    Kemudian, ibu menanam anak pokok herba di Taman Mini. Kakak saya pula membantu ibu menyiram anak pokok. Saya membubuh baja pada anak pokok supaya pokok herba tumbuh segar.   


       Selepas semua tanaman herba matang, kami sekeluarga mencabut tanaman herba dengan cermatnnya. Kemudian, Ayah saya menjual tanaman herba kepada kawannya untuk diproses.

 

    Saya berasa gembire seperti itik mendapat air kerana semua tanaman herba boleh dijadikan sebagai ubat tradisional. Saya berharap keluarga saya boleh meneruskan aktiviti ini. 


Comments